برنامه تلویزیونی محفل در راستای رسالت خود در تبیین معارف دینی و قرآنی، مجموعه پادکست ارزشمند «داستان ذوالقرنین در قرآن» را در ۲ قسمت تولید و منتشر کرده است. این مجموعه با هدف آشنایی عمیقتر مخاطبان با این شخصیت اسرارآمیز قرآنی و درسآموزی از زندگی و اقدامات حکیمانه او تهیه شده و اکنون در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
در این مجموعه پادکست، حجتالاسلام والمسلمین قاسمیان با تسلط علمی و بیانی شیوا، به تحلیل و تفسیر آیات مرتبط با داستان ذوالقرنین در سوره کهف پرداخته است. تلاوت آیات قرآنی نیز توسط استاد حامد شاکرنژاد با صدایی دلنشین انجام گرفته که بر غنای محتوایی این پادکست افزوده است.
ویژگی برجسته این مجموعه، تبیین دقیق و علمی داستان ذوالقرنین همراه با بررسی نظرات مختلف درباره هویت تاریخی او و موقعیت جغرافیایی سد یأجوج و مأجوج است که با زبانی ساده و قابل فهم ارائه شده است. قسمت اول به معرفی شخصیت ذوالقرنین و سفرهای او به مشرق و مغرب اختصاص دارد و در قسمت دوم، داستان ساخت سد یأجوج و مأجوج و درسهای این روایت قرآنی با نگاهی ژرف و کاربردی تشریح شده است.
این مجموعه پادکست فرصتی مناسب برای بهرهمندی از معارف قرآنی در هر زمان و مکان فراهم میآورد و میتواند گامی مؤثر در ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی بیشتر با معارف ناب اسلامی باشد. تیم تولید محتوای برنامه محفل امیدوار است این تلاش مورد استفاده و استقبال دوستداران معارف قرآنی قرار گیرد.
دسترسی به قسمتهای پادکست: علاقهمندان میتوانند از طریق لینکهای زیر به این مجموعه پادکست دسترسی پیدا کنند:
دیدگاهها و نظرات خود را درباره این مجموعه پادکست با ما به اشتراک بگذارید. تجربه شنیدن این پادکست چگونه بود؟ کدام قسمت برای شما جذابتر بود؟
3 در مورد “ذوالقرنین”
عالی
خداقوت
سلام. قرآن کریم مملو از داستانهای واقعی است که برای جامعه ایمانی و پرورش کودکان بسیار حائز اهمیت است( و میتواند جایگزین داستانهای پوچ غربی باشد که برای تربیت کودکان اثرات مخربی دارد)؛ لذا ضمن تشکر از کارشناسان و دست اندکاران اینگونه متون، تقاضا میگردد بر روی سایر قصص قرآنی نیز کار شود.
تشکر فراوان
با سلام و خدا قوت
کلمه «قرن» در متون می تواند به معنی «شاخه، شعبه ای از انسان ها، ملت» باشد و به همین سبب ذوالقرنین به معنی صاحب دو شاخه است.
از این منظر انطباق کوروش که جد پدری از پارس ها و مادری از مادها دارد هم تطبیق می نماید. حتی حضرت قائم نیز از این منظر مانند کوروش از دو شاخه بنی اسرائیل و بنی اسماعیل است.
در خصوص «سدین» دو سدی که وجود داشت و مردمی که خارج از این دو سد زندگی می کردند، ما را یاد آیه «وَ جَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لَا یُبْصِرُونَ» می اندازد. بدین معنی که افرادی که بین این دو سد هستند، انسان هایی هستند که بصیرت ندارند و گرفتار گمراهی عظیم اند.